Koncert 6 lipca (sobota), godz. 19.30 - Kościół św. Trójcy (Klasztor Klarysek)

Muzyka na instrumenty klawiszowe z klasztoru sióstr klarysek w Starym Sączu

Maria Erdman (klawikord), Ewa Mrowca (klawesyn), Krzysztof Urbaniak (pozytyw)

Wśród muzykaliów klasztoru starosądeckich klarysek znajduje się osiemnastowieczny rękopis zawierający muzykę na instrumenty klawiszowe. Zawiera on niemal sto utworów różnego pochodzenia: obok zidentyfikowanych kompozycji twórców włoskich i niemieckich kryć się może również muzyka polska, być może nawet powstała w klasztorze w Starym Sączu. Ręko­pis ten jest więc wymownym świadectwem europejskiego wymiaru kultury muzycznej w mieście przed ponad dwustu laty. Muzyka w nim zawarta mogła służyć nie tylko celom litur­gicznym, ale również pedagogicznym lub czysto rekreacyjnym. Dlatego reprezentatywny wy­bór kompozycji pochodzących ze starosądeckiego manuskryptu zostanie wykonany przez wybitnych polskich artystów na trzech historycznych instrumentach klawiszowych.

MARIA ERDMAN ukończyła studia muzyczne w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, na dwóch wydziałach – Teorii Muzyki i Organów, oraz podyplomowe studia w zakresie gry na klawikordzie w Conservatorium van Amsterdam.

Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji „Pro Academia Narolense”, Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” oraz fundacji holenderskich. Występuje z koncertami na festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, jako solistka na klawikordzie i organach oraz kameralistka. Praktykę koncertową łączy z działalnością w dziedzinie teorii muzyki.

W roku 2006 ukazał się w wydawnictwie „Acte Préalable” jej debiutancki trzypłytowy album z rejestracją „Arii z różnych Autorów zebranych” z kancjonału sióstr klarysek w Starym Sączu z 1768 roku. Projekt ten zdobył Grand Prix w ogłoszonym przez wydawnictwo „Acte Préalable” konkursie na nagranie w serii „Zapomniana Muzyka Polska” i jest pierwszym w Polsce nagraniem na klawikordzie.

Maria Erdman uczy gry na klawikordzie w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Uczy gry na organach, klawikordzie i prowadzi kursy basso continuo w ramach Academia Narolense i Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie. Współpracuje z Międzynarodową Letnią Akademią Muzyki Dawnej w Wilanowie.

 

EWA MROWCA, urodzona w Krakowie, naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku 12 lat. W roku 2002 ukończyła z wyróżnieniem studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Jest absolwentką Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie Nicholasa Parle’a oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera.

Była wyróżniona w 2003 roku w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie, organizowanym na historycznych instrumentach. Stypendystka Ministerstwa Kultury, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Accademia Musicale Chigiana, Rządu Szwajcarii, oraz Guildhall School of Music and Drama.

Swoje umiejętności wzbogacała na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Kennetha Gilberta, Christophe’a Rousseta, Elisabeth Joyé oraz Jespera Christensena.

Ze szczególną pasją poświęca się wykonawstwu muzyki na instrumentach oryginalnych, a także historycznej realizacji basso continuo. Koncertuje jako solistka i kameralistka w Polsce, Francji, Niemczech oraz USA. Na stałe współpracuje z zespołami: iBaroque oraz Nova Casa, z którym we wrześniu 2009 wraz z Olgą Pasiecznik została przygotowana premiera spektaklu Tre Donne Tre Destini z muzyką G. F. Händla dla Warszawskiej Opery Kameralnej.

W 2009 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jej pierwszy solowy album z Pieces de clavessin Jean-Nicolas Geoffroy (Dux 2012) otrzymał znakomite recenzje w Polsce (Ruch Muzyczny), w Luksemburgu (magazyn muzyczny Pizzicato) i w Niemczech (Bayerische Rundfunk). Album został nominowany do nagrody International Classical Music Awards 2013.

Ewa Mrowca gra na kopii włoskiego instrumentu wykonanej przez Detmara Hungerberga w 2006 roku.

 

KRZYSZTOF URBANIAK jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także z wyróżnieniem Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. dr. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen). Stopień doktora sztuki zdobył na Akademii Muzycznej w Krakowie.

Krzysztof Urbaniak jest adiunktem w Katedrze Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Ma na swoim koncie liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, m.in. na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Arpa Schnitgera (Bremen 2010, I nagroda), Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Willema Hermansa (Pistoia 2009, I nagroda), V Konkursie Polskiej Muzyki Organowej (Legnica 2002, I nagroda). Koncertował na kilku kontynentach, a swoje interpretacje utrwalał na płytach CD.

Krzysztof Urbaniak jest autorem publikacji poświęconych budownictwu organowemu oraz aspektom wykonawczym muzyki organowej. Jako konsultant ds. budownictwa organowego prowadzi projekty renowacji i budowy nowych organów.