Koncert 4 lipca (czwartek), godz. 19.30 - Kościół św. Elżbiety

Muzyka instrumentalna w siedemnastowiecznej Polsce.

The Parley of Instruments Renaissance Violin Band (Wielka Brytania), dyr. Peter Holman


Nie tylko powszechnie znane kompozycje Adama Jarzębskiego i Marcina Mielczewskiego, ale również włoskie canzony z olbrzymiego zbioru tabulatury pelplińskiej, zdekompletowane i zrekonstruowane na nowo fantazje Mikołaja Zieleńskiego, zachowane w Anglii fantazje Dio­medesa Cato, syna włoskich emigrantów o greckim rodowodzie, a także utwory wybitnego włoskiego organisty na służbie Zygmunta III Wazy Tarquinia Meruli zabrzmią po raz pierwszy w Polsce na renesansowych instrumentach smyczkowych. The Parley of Instruments, działa­jący pod dyrekcją wybitnego znawcy tego repertuaru i instrumentarium Petera Holmana, należy do zaledwie kilku na świecie zespołów używających pełnego zestawu renesansowych skrzypiec, altówek i instrumentów basowych. Swoimi koncertami i nagraniami zrewolucjoni­zował wizję brzmieniową muzyki przełomu renesansu i baroku. Koncert będzie niezwykłą okazją usłyszenia znanych i nieznanych utworów pierwszej połowy XVII wieku w wykonaniu tego rzadko goszczącego w Polsce zespołu.

Zespół THE PARLEY OF INSTRUMENTS wziął swoją nazwę od jednych z najwcześniejszych na świecie publicznych koncertów dawanych w Londynie przez skrzypka Johna Banistera. Został założony w roku 1979 w celu wykonywania bogatego repertuaru renesansowego i barokowego na zespoły smyczkowe, a następnie stworzył pierwszy współczesny consort renesansowych instrumentów z rodziny skrzypiec. Pionierska praca zespołu na polu osiemnastowiecznej muzyki angielskiej doprowadziła do uformowania orkiestry barokowej i klasycznej oraz do współpracy z takimi solistami, jak Catherine Bott, Stephen Varcoe, Crispian Steele-Perkins, Alison Balsom i Elizabeth Wallfisch. W ciągu wielu lat wspólnej pracy zespół wykształcił swój przemyślany i spójny styl grania muzyki XVII i XVIII wieku, który łączy z działalnością naukową, korzystając z badań Petera Holmana, emerytowanego profesora muzykologii historycznej na Uniwersytecie w Leeds, oraz pozostałych swoich członków. Zespół ma na swoim koncie setki pierwszych współczesnych wykonań zapomnianej muzyki barokowej. Jego członkowie wykładają w ramach corocznej letniej szkoły muzyki dawnej w Cambridge oraz na innych kursach w Wielkiej Brytanii i poza jej granicami.